Kristel Neevel

HOE MAAK JE 1 MAAND AAN CONTENT IN ÉÉN DAG

Worstel je met het consistent creëren van content voor je social media kanalen? Wil je een effectievere workflow en meer tijd overhouden voor andere taken? Dan is het vooruit werken of ook wel batchen genoemd van je content de oplossing! In dit artikel leer je hoe je één maand aan content in één dag kunt maken, zodat je tijd bespaart en altijd iets te delen hebt op je social media kanalen.

 

1. Contentstrategie en planning

 

Bepaal je doelen en doelgroep

Voordat je begint met het maken van je content, is het belangrijk om je doelen en doelgroep in kaart te brengen. Waarom wil je content delen op social media en wie wil je bereiken? Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van je ideale klant of volger en de problemen die je voor hen wilt oplossen met je content.

Kies je content thema’s

Om structuur aan te brengen in je content en je doelgroep gericht te bedienen, is het slim om contentthema’s te kiezen. Dit zijn onderwerpen die je regelmatig terug laat komen in je posts. Denk bijvoorbeeld aan educatieve content, inspirerende quotes, persoonlijke verhalen of klantcases.

Maak een content kalender

Een contentkalender helpt je bij het organiseren van je content en het bijhouden van publicatiedata. Gebruik een handige tool zoals Google Agenda, Trello of Asana om je contentkalender in te richten. Plan voor elke dag van de maand een post in en koppel deze aan een specifiek thema.

2. Inspiratie en ideeën verzamelen

 

Gebruik content prompts

Contentprompts zijn kant-en-klare postideeën die je kunt gebruiken om je contentkalender te vullen. Zoek op internet naar contentprompts binnen jouw niche of maak gebruik van een tool zoals Plann, die een ingebouwde contentprompt-functie heeft.

Houd een ideeën lijst bij

Noteer altijd je ideeën voor nieuwe content, zodat je nooit zonder inspiratie zit. Gebruik bijvoorbeeld een notitie-app op je telefoon of een fysiek notitieboekje om je ideeën te verzamelen.

Analiseer je concurrenten

Kijk naar wat je concurrenten doen op social media en gebruik dit ter inspiratie voor je eigen content. Probeer te achterhalen welke posts goed scoren bij hun doelgroep en bedenk hoe je deze ideeën kunt toepassen op jouw eigen content.

 

3. Contentcreatie en -optimalisatie

 

Schrijf je teksten

Zodra je een duidelijk overzicht hebt van de content die je wilt publiceren, is het tijd om de teksten te schrijven. Probeer zowel lange als korte captions te schrijven en maak gebruik van je contentthema’s en -prompts om je op weg te helpen. Schrijf altijd los van de app waarin je je content gaat plaatsen om afleiding te voorkomen.

Maak aantrekkelijke visuals

Hoewel de focus tegenwoordig meer ligt op waardevolle captions, is het nog steeds belangrijk om aantrekkelijke visuals te gebruiken bij je posts. Maak gebruik van professionele foto’s, afbeeldingen of video’s die passen bij je merkidentiteit en de boodschap die je wilt overbrengen. Wil je sneller werken en tijd besparen neem dan een kijkje bij onze kant en klare social media en marketing templates. Deze templates kun je met gemak zelf aanpassen in Canva.

Optimaliseer je content voor SEO

Zorg dat je content geoptimaliseerd is voor zoekmachines door de juiste keywords te gebruiken en een duidelijke meta-omschrijving toe te voegen. Gebruik de primary keyword 15-20 keer en secondary keywords 3-4 keer in je artikel.

 

4.Content inplannen en publiceren

 

Gebruik een planningstool

Om je content in te plannen, kun je gebruik maken van een planningstool zoals Plann, Later of Buffer. Deze tools stellen je in staat om je content van tevoren in te plannen, zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken.

Plan interactie momenten in

Naast het inplannen van je content, is het belangrijk om ook tijd in te plannen voor interactie. Reserveer dagelijks tijd om te reageren op comments en berichten van je volgers, zodat je een sterke band met je doelgroep opbouwt.

Analyseer en ptimaliseer je content

Houd de prestaties van je content in de gaten en gebruik deze informatie om je contentstrategie te optimaliseren. Kijk welke posts goed scoren en welke minder, en pas je strategie hierop aan.

5. Blijf consistent en evalueer

Het belangrijkste bij het batchen van je content is consistentie. Zorg dat je regelmatig nieuwe content maakt en inplant, zodat je altijd iets te delen hebt op je social media kanalen. Blijf daarnaast je contentstrategie evalueren en optimaliseren om je doelgroep zo goed mogelijk te bedienen.

Nu je weet hoe je een maand aan content in één dag kunt maken, is het tijd om aan de slag te gaan! Download het werkboek als je een effectievere workflow wil en plan een complete maand aan content in 1 dag! Download hier je gratis werkboek.

Filter blog posts

Browse the categories

About me

CREATE A BUSINESS YOU LOVE!

MET VALLEN EN OPSTAAN BESEFTE IK ÉÉN DING:

Succes komt pas als je doet waar je écht van houdt en waar je energie van krijgt. Ik heb verschillende businessmodellen onderzocht, geleerd wat wel werkt en, nog belangrijker, wat niet werkt. Te midden van de vele mogelijkheden op het internet, wil ik je juist een eenvoudig en overzichtelijk systeem leren. Begin vanuit huis, op jouw favoriete plek, en ontdek hoe simpel het kan zijn om jouw eigen online avontuur te starten. That’s all. 

The podcast

ONLINE ONDERNEMEN: THE EASY WAY

INSPIRATIE OMZETTEN IN ACTIE: STAP VOOR STAP

k lanceerde Online Ondernemen: The Easy Way om je te begeleiden, te inspireren en aan te moedigen zodat je in actie komt en echte resultaten gaat behalen.